Cláudia Nóvoa was born in 1966 and has danced since she remembers existing. Her initial training was in classical dancel, and later in contemporary dance. She passed through the Fine Arts School of Lisbon (ESBAL), considering this plastic side very important in her choreographic search.

At 19, she began her professional life, joining the cast of the Ballet Gulbenkian, where she remained until it closed in 2005. There she had the privilege of working with countless choreographers, and danced around the world.

She discovered the circus in 2006 and later the theater.  Choreographer since 1997, she started by creating dance shows, later integrating the circus and also creating for and with theater.

She teaches movement regularly at Chapitô, the circus school and a drama school in Lisbon, and sporadically across the country, with widely varying audiences. Over the last three years she has run a circus project at an Education Center with juveniles, with whom she creates shows.

She has always been interested in the many ways to reach movement and the paths that each choreographer uses to reach the goal. She studies and experiments, and then tries to pass on and experiment with others.

She believes that everyone has unknown creative abilities and likes to help discover them.

~ Português ~

Nasceu em 1966 e dança desde que se lembra de existir. A sua formação inicial foi em dança clássica, e mais tarde em dança contemporânea. Passou pela ESBAL, considerando esse lado plástico muito importante na sua procura coreográfica.

Aos 19 anos inicia a sua vida profissional, integrando o elenco do Ballet Gulbenkian, como bailarina, onde permaneceu até á sua extinção em 2005. Aí teve o privilégio de trabalhar com inúmeros coreógrafos, e dançou um pouco por todo o mundo.

Descobriu o circo em 2006 e mais tarde o teatro.  Coreografa desde 1997, começou por criar espetáculos de dança, integrando depois o circo e criando também para e com teatro.

Dá aulas de movimento regularmente numa escola de circo e noutra de teatro, e de uma forma mais esporádica um pouco por todo o país, com públicos muito variados. Nos últimos três anos dirige um projeto de circo num Centro Educativo com jovens reclusos, com quem cria espetáculos.

Desde sempre se interessou pelas inúmeras maneiras de chegar ao movimento e os caminhos que cada coreógrafo utiliza para chegar à meta. Estuda e experimenta, tentando depois passar e experimentar com outros.

Acredita que todos têm capacidades criativas desconhecidas e gosta de ajudar a descobri-las.